Ολιστική Προσέγγιση στη Φροντίδα Ατόμων με Άνοια: Κλινικές, Επικοινωνιακές και Ηθικές Δεξιότητες για Επαγγελματίες Φροντιστές/τριες

Το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου, σε συνεργασία με το Τμήμα Νοσηλευτικής του Πανεπιστημίου, διοργανώνει εκπαιδευτικό πρόγραμμα συνεχιζόμενης επαγγελματικής επιμόρφωσης με θέμα:

"Ολιστική Προσέγγιση στη Φροντίδα Ατόμων με Άνοια: Κλινικές, Επικοινωνιακές και Ηθικές Δεξιότητες για Επαγγελματίες Φροντιστές/τριες"

 

Παρουσίαση προγράμματος:  

Το πρόγραμμα στοχεύει στην ανάπτυξη των γνώσεων, δεξιοτήτων και στάσεων των επαγγελματιών φροντιστών που παρέχουν καθημερινή φροντίδα σε άτομα με άνοια.

Επιδιώκει να ενδυναμώσει τους συμμετέχοντες ώστε να προσφέρουν ασφαλή, αξιοπρεπή και εξατομικευμένη φροντίδα, βασισμένη στην κατανόηση της νόσου, την αποτελεσματική επικοινωνία και τη διαχείριση δύσκολων συμπεριφορών.

Παράλληλα, το πρόγραμμα δίνει έμφαση στην πρόληψη επιπλοκών, την τήρηση επαγγελματικών ορίων, την αντιμετώπιση ηθικών διλημμάτων και την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας και αυτοφροντίδας των φροντιστών, συμβάλλοντας στη βελτίωση της ποιότητας ζωής τόσο των ατόμων με άνοια όσο και των ίδιων των επαγγελματιών.

 

Σε ποιους/ες απευθύνεται: 

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε Επαγγελματίες Φροντιστές/τριες.

 

Διδακτικές ενότητες εκπαιδευτικού προγράμματος:

 

ΕΝΟΤΗΤΑ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ & ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑ

1. Κατανόηση της Άνοιας και του ρόλου του φροντιστή

Είδη και στάδια άνοιας, βασικά συμπτώματα, επιπτώσεις στην καθημερινή ζωή. Ο ρόλος του επαγγελματία φροντιστή και η συνεργασία με την οικογένεια.

Αξιολόγηση επιπέδου γνώσεων για την άνοια πριν την έναρξη του εκπαιδευτικού προγράμματος για σύγκριση αποτελεσματικότητας εκπαίδευσης.

Βίντεο και ανάλυση περιστατικού. Ομαδική συζήτηση: «Τι σημαίνει φροντίζω έναν άνθρωπο με άνοια;»

«Η πραγματικότητα του ατόμου με Άνοια».

3 ώρες

2. Επικοινωνία με το άτομο με άνοια και την οικογένεια

Αποτελεσματικές λεκτικές και μη λεκτικές τεχνικές. Ενσυναίσθηση, ενεργητική ακρόαση, διαχείριση σύγχυσης και άγχους.

Role play: συζήτηση με ασθενή που επαναλαμβάνει συνεχώς ερωτήσεις.

Συζήτηση με μέλος οικογένειας που εκφράζει θυμό.

 

 

3 ώρες

3. Διαχείριση συμπεριφορικών και ψυχολογικών διαταραχών (BPSD)

Αντιμετώπιση επιθετικότητας, ανησυχίας, περιπλάνησης, άρνησης φροντίδας.

Τεχνικές αποκλιμάκωσης και διαχείρισης κρίσεων.

 

Ανάλυση πραγματικών περιστατικών, ομαδική εξάσκηση τεχνικών ηρεμίας και προσέγγισης.

 

 

3 ώρες

4. Πρακτική φροντίδα και πρόληψη επιπλοκών (Μέρος Α)

Θέματα υγιεινής, διατροφής, ενυδάτωσης, ακράτειας και φροντίδας δέρματος. Διατήρηση αξιοπρέπειας και ασφάλειας.

Δραστηριότητες για άτομα με άνοια

 

Επίδειξη: ασφαλής σίτιση ατόμου με δυσκαταποσία.

 

 

 

3 ώρες

5. Πρακτική φροντίδα και πρόληψη επιπλοκών (Μέρος Β)

Πρόληψη επιπλοκών Πρόληψη πτώσεων, ελκών πίεσης και λοιμώξεων.

Κινητοποίηση και μεταφορά ατόμου με ασφάλεια. Συνεργασία με νοσηλευτή και φυσιοθεραπευτή.

Άσκηση: αναγνώριση κινδύνων στο περιβάλλον. Επίδειξη ορθής στάσης σώματος κατά τη μετακίνηση ασθενή.

3 ώρες

6. Ηθικά ζητήματα και επαγγελματικά όρια στη φροντίδα

Σεβασμός στην αξιοπρέπεια και την ιδιωτικότητα.

Αντιμετώπιση ηθικών διλημμάτων (π.χ. άρνηση φροντίδας, συγκατάθεση).

Όρια στη σχέση φροντιστή–ασθενή.

 

Συζήτηση

Μελέτη περιστατικού για ηθικό δίλημμα.

 

 

3 ώρες

7. Διαχείριση στρες και επαγγελματικής εξουθένωσης

Αναγνώριση σημείων κόπωσης. Τεχνικές αυτοφροντίδας, αναπνοής και χαλάρωσης.

Υποστήριξη μεταξύ συναδέλφων.

Βιωματικό εργαστήριο: mindfulness, καθοδηγούμενη χαλάρωση, ομαδική άσκηση «μοιράζομαι μια δύσκολη στιγμή».

3 ώρες

8.Αναστοχασμός και επαγγελματική ανάπτυξη

Ανασκόπηση εμπειριών, καλές πρακτικές, συνεργασία με διεπιστημονική ομάδα, ανάπτυξη επαγγελματικής ταυτότητας.

Ομαδική συζήτηση: «Τι έχω μάθει και τι αλλάζει στη καθημερινή παροχή φροντίδας;» Δημιουργία προσωπικού σχεδίου επαγγελματικής εξέλιξης.

Αξιολόγηση επιπέδου γνώσεων για την άνοια στην λήξη του προγράμματος για σύγκριση με αποτελέσματα πριν την έναρξη.

3 ώρες

 

Μαθησιακά αποτελέσματα - προσόντα απόκτησης με την ολοκλήρωση του επιμορφωτικού προγράμματος:

Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος, οι συμμετέχοντες θα μπορούν να:

  1. Αναγνωρίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά και στάδια της άνοιας.
  2. Εφαρμόζουν τεχνικές αποτελεσματικής επικοινωνίας με άτομα με άνοια και τις οικογένειές τους.
  3. Διαχειρίζονται δύσκολες συμπεριφορές και ψυχολογικές εκδηλώσεις με ασφάλεια και σεβασμό.
  4. Παρέχουν ολοκληρωμένη φροντίδα και να προλαμβάνουν συχνές επιπλοκές.
  5. Διατηρούν την αξιοπρέπεια και τα δικαιώματα των ατόμων υπό φροντίδα.
  6. Αντιμετωπίζουν ηθικά διλήμματα και θέτουν υγιή επαγγελματικά όρια.
  7. Εφαρμόζουν πρακτικές αυτοφροντίδας και πρόληψης επαγγελματικής εξουθένωσης.
  8. Αναπτύσσουν αναστοχαστική και συνεργατική επαγγελματική στάση.

Επιστημονικός Υπεύθυνος:

Δρ. Σωκράτης Σωκράτους, Επίκουρος Καθηγητής ΤΕΠΑΚ

Ο Σωκράτης Σωκράτους είναι Επίκουρος Καθηγητής στo Τμήμα Νοσηλευτικής του Τεχνολογικού Πανεπιστήμιου Κύπρου με εξειδίκευση στο τομέα της ψυχικής υγείας. Eιναι κάτοχος Πτυχίου στη Νοσηλευτική, Μεταπτυχιακού Διπλώματος στην Εκπαίδευση, Πτυχίου στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, Μεταπτυχιακού διπλώματος στη Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας, Μεταπτυχιακού στη Διοίκηση Μονάδων υγείας, Διδακτορικού στη Νοσηλευτική Ψυχικής υγείας. Είναι συντονιστής στο Erasmus για το τμήμα της Νοσηλευτικής του ΤΕΠΑΚ. Προηγούμενος δίδασκε στη Νοσηλευτική Σχολή Κύπρου στη Λευκωσία, Υπουργείο Υγείας, ως Λέκτορας στην Νοσηλευτική (1994 - 2008).

 

Περισσότερα: https://www.cut.ac.cy/faculties/hsc/nur/staff/teaching-and-research/sokratis.sokratous/#a

 

Ημερομηνίες Διεξαγωγής και Εγγραφή

Ημερομηνίες διεξαγωγής του προγράμματος: Μάρτιος – Απρίλιος 2026

Συνολική διάρκεια προγράμματος: 24 ώρες (8 συναντήσεις)

Αξιολόγηση: 

Το εργαλείο Dementia Knowledge Assessment Tool – Version 2 (DKAT2) θα χρησιμοποιηθεί για την αξιολόγηση των γνώσεων των συμμετεχόντων σχετικά με την άνοια πριν και μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος.

Στόχος είναι να αποτυπωθεί η γνωστική πρόοδος και η αποτελεσματικότητα της εκπαίδευσης ως προς την κατανόηση της νόσου, των συμπτωμάτων και των αρχών προσωποκεντρικής φροντίδας. Η συμμετοχή στο εργαλείο είναι προϋπόθεση για την απόκτηση πιστοποιητικού επιμόρφωσης, σε συνδυασμό με την ενεργό συμμετοχή στο πρόγραμμα. Το DKAT2 είναι ελεύθερα διαθέσιμο για εκπαιδευτική και ερευνητική χρήση, υπό την προϋπόθεση ότι γίνεται αναφορά στην πηγή.

 

Γλώσσα: Ελληνική 

Τρόπος διεξαγωγής: Δια ζώσης, Εγκαταστάσεις Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου.

Πιστοποιητικό: Βεβαίωση Παρακολούθησης 

Κόστος συμμετοχής: 250 ευρώ

Δήλωση Ενδιαφέροντος: https://forms.office.com/e/Cs7K2UhLUr

QR code

Στοιχεία Επικοινωνίας/ Υποστήριξη: lifelong.learning@cut.ac.cy και 25002945 

 

 

 

Ολιστική Προσέγγιση στη Φροντίδα Ατόμων με Άνοια: Κλινικές, Επικοινωνιακές και Ηθικές Δεξιότητες για Επαγγελματίες Φροντιστές/τριες

Το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου, σε συνεργασία με το Τμήμα Νοσηλευτικής του Πανεπιστημίου, διοργανώνει εκπαιδευτικό πρόγραμμα συνεχιζόμενης επαγγελματικής επιμόρφωσης με θέμα:

"Ολιστική Προσέγγιση στη Φροντίδα Ατόμων με Άνοια: Κλινικές, Επικοινωνιακές και Ηθικές Δεξιότητες για Επαγγελματίες Φροντιστές/τριες"

 

Παρουσίαση προγράμματος:  

Το πρόγραμμα στοχεύει στην ανάπτυξη των γνώσεων, δεξιοτήτων και στάσεων των επαγγελματιών φροντιστών που παρέχουν καθημερινή φροντίδα σε άτομα με άνοια.

Επιδιώκει να ενδυναμώσει τους συμμετέχοντες ώστε να προσφέρουν ασφαλή, αξιοπρεπή και εξατομικευμένη φροντίδα, βασισμένη στην κατανόηση της νόσου, την αποτελεσματική επικοινωνία και τη διαχείριση δύσκολων συμπεριφορών.

Παράλληλα, το πρόγραμμα δίνει έμφαση στην πρόληψη επιπλοκών, την τήρηση επαγγελματικών ορίων, την αντιμετώπιση ηθικών διλημμάτων και την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας και αυτοφροντίδας των φροντιστών, συμβάλλοντας στη βελτίωση της ποιότητας ζωής τόσο των ατόμων με άνοια όσο και των ίδιων των επαγγελματιών.

 

Σε ποιους/ες απευθύνεται: 

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε Επαγγελματίες Φροντιστές/τριες.

 

Διδακτικές ενότητες εκπαιδευτικού προγράμματος:

 

ΕΝΟΤΗΤΑ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ & ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑ

1. Κατανόηση της Άνοιας και του ρόλου του φροντιστή

Είδη και στάδια άνοιας, βασικά συμπτώματα, επιπτώσεις στην καθημερινή ζωή. Ο ρόλος του επαγγελματία φροντιστή και η συνεργασία με την οικογένεια.

Αξιολόγηση επιπέδου γνώσεων για την άνοια πριν την έναρξη του εκπαιδευτικού προγράμματος για σύγκριση αποτελεσματικότητας εκπαίδευσης.

Βίντεο και ανάλυση περιστατικού. Ομαδική συζήτηση: «Τι σημαίνει φροντίζω έναν άνθρωπο με άνοια;»

«Η πραγματικότητα του ατόμου με Άνοια».

3 ώρες

2. Επικοινωνία με το άτομο με άνοια και την οικογένεια

Αποτελεσματικές λεκτικές και μη λεκτικές τεχνικές. Ενσυναίσθηση, ενεργητική ακρόαση, διαχείριση σύγχυσης και άγχους.

Role play: συζήτηση με ασθενή που επαναλαμβάνει συνεχώς ερωτήσεις.

Συζήτηση με μέλος οικογένειας που εκφράζει θυμό.

 

 

3 ώρες

3. Διαχείριση συμπεριφορικών και ψυχολογικών διαταραχών (BPSD)

Αντιμετώπιση επιθετικότητας, ανησυχίας, περιπλάνησης, άρνησης φροντίδας.

Τεχνικές αποκλιμάκωσης και διαχείρισης κρίσεων.

 

Ανάλυση πραγματικών περιστατικών, ομαδική εξάσκηση τεχνικών ηρεμίας και προσέγγισης.

 

 

3 ώρες

4. Πρακτική φροντίδα και πρόληψη επιπλοκών (Μέρος Α)

Θέματα υγιεινής, διατροφής, ενυδάτωσης, ακράτειας και φροντίδας δέρματος. Διατήρηση αξιοπρέπειας και ασφάλειας.

Δραστηριότητες για άτομα με άνοια

 

Επίδειξη: ασφαλής σίτιση ατόμου με δυσκαταποσία.

 

 

 

3 ώρες

5. Πρακτική φροντίδα και πρόληψη επιπλοκών (Μέρος Β)

Πρόληψη επιπλοκών Πρόληψη πτώσεων, ελκών πίεσης και λοιμώξεων.

Κινητοποίηση και μεταφορά ατόμου με ασφάλεια. Συνεργασία με νοσηλευτή και φυσιοθεραπευτή.

Άσκηση: αναγνώριση κινδύνων στο περιβάλλον. Επίδειξη ορθής στάσης σώματος κατά τη μετακίνηση ασθενή.

3 ώρες

6. Ηθικά ζητήματα και επαγγελματικά όρια στη φροντίδα

Σεβασμός στην αξιοπρέπεια και την ιδιωτικότητα.

Αντιμετώπιση ηθικών διλημμάτων (π.χ. άρνηση φροντίδας, συγκατάθεση).

Όρια στη σχέση φροντιστή–ασθενή.

 

Συζήτηση

Μελέτη περιστατικού για ηθικό δίλημμα.

 

 

3 ώρες

7. Διαχείριση στρες και επαγγελματικής εξουθένωσης

Αναγνώριση σημείων κόπωσης. Τεχνικές αυτοφροντίδας, αναπνοής και χαλάρωσης.

Υποστήριξη μεταξύ συναδέλφων.

Βιωματικό εργαστήριο: mindfulness, καθοδηγούμενη χαλάρωση, ομαδική άσκηση «μοιράζομαι μια δύσκολη στιγμή».

3 ώρες

8.Αναστοχασμός και επαγγελματική ανάπτυξη

Ανασκόπηση εμπειριών, καλές πρακτικές, συνεργασία με διεπιστημονική ομάδα, ανάπτυξη επαγγελματικής ταυτότητας.

Ομαδική συζήτηση: «Τι έχω μάθει και τι αλλάζει στη καθημερινή παροχή φροντίδας;» Δημιουργία προσωπικού σχεδίου επαγγελματικής εξέλιξης.

Αξιολόγηση επιπέδου γνώσεων για την άνοια στην λήξη του προγράμματος για σύγκριση με αποτελέσματα πριν την έναρξη.

3 ώρες

 

Μαθησιακά αποτελέσματα - προσόντα απόκτησης με την ολοκλήρωση του επιμορφωτικού προγράμματος:

Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος, οι συμμετέχοντες θα μπορούν να:

  1. Αναγνωρίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά και στάδια της άνοιας.
  2. Εφαρμόζουν τεχνικές αποτελεσματικής επικοινωνίας με άτομα με άνοια και τις οικογένειές τους.
  3. Διαχειρίζονται δύσκολες συμπεριφορές και ψυχολογικές εκδηλώσεις με ασφάλεια και σεβασμό.
  4. Παρέχουν ολοκληρωμένη φροντίδα και να προλαμβάνουν συχνές επιπλοκές.
  5. Διατηρούν την αξιοπρέπεια και τα δικαιώματα των ατόμων υπό φροντίδα.
  6. Αντιμετωπίζουν ηθικά διλήμματα και θέτουν υγιή επαγγελματικά όρια.
  7. Εφαρμόζουν πρακτικές αυτοφροντίδας και πρόληψης επαγγελματικής εξουθένωσης.
  8. Αναπτύσσουν αναστοχαστική και συνεργατική επαγγελματική στάση.

Επιστημονικός Υπεύθυνος:

Δρ. Σωκράτης Σωκράτους, Επίκουρος Καθηγητής ΤΕΠΑΚ

Ο Σωκράτης Σωκράτους είναι Επίκουρος Καθηγητής στo Τμήμα Νοσηλευτικής του Τεχνολογικού Πανεπιστήμιου Κύπρου με εξειδίκευση στο τομέα της ψυχικής υγείας. Eιναι κάτοχος Πτυχίου στη Νοσηλευτική, Μεταπτυχιακού Διπλώματος στην Εκπαίδευση, Πτυχίου στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, Μεταπτυχιακού διπλώματος στη Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας, Μεταπτυχιακού στη Διοίκηση Μονάδων υγείας, Διδακτορικού στη Νοσηλευτική Ψυχικής υγείας. Είναι συντονιστής στο Erasmus για το τμήμα της Νοσηλευτικής του ΤΕΠΑΚ. Προηγούμενος δίδασκε στη Νοσηλευτική Σχολή Κύπρου στη Λευκωσία, Υπουργείο Υγείας, ως Λέκτορας στην Νοσηλευτική (1994 - 2008).

 

Περισσότερα: https://www.cut.ac.cy/faculties/hsc/nur/staff/teaching-and-research/sokratis.sokratous/#a

 

Ημερομηνίες Διεξαγωγής και Εγγραφή

Ημερομηνίες διεξαγωγής του προγράμματος: Μάρτιος – Απρίλιος 2026

Συνολική διάρκεια προγράμματος: 24 ώρες (8 συναντήσεις)

Αξιολόγηση: 

Το εργαλείο Dementia Knowledge Assessment Tool – Version 2 (DKAT2) θα χρησιμοποιηθεί για την αξιολόγηση των γνώσεων των συμμετεχόντων σχετικά με την άνοια πριν και μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος.

Στόχος είναι να αποτυπωθεί η γνωστική πρόοδος και η αποτελεσματικότητα της εκπαίδευσης ως προς την κατανόηση της νόσου, των συμπτωμάτων και των αρχών προσωποκεντρικής φροντίδας. Η συμμετοχή στο εργαλείο είναι προϋπόθεση για την απόκτηση πιστοποιητικού επιμόρφωσης, σε συνδυασμό με την ενεργό συμμετοχή στο πρόγραμμα. Το DKAT2 είναι ελεύθερα διαθέσιμο για εκπαιδευτική και ερευνητική χρήση, υπό την προϋπόθεση ότι γίνεται αναφορά στην πηγή.

 

Γλώσσα: Ελληνική 

Τρόπος διεξαγωγής: Δια ζώσης, Εγκαταστάσεις Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου.

Πιστοποιητικό: Βεβαίωση Παρακολούθησης 

Κόστος συμμετοχής: 250 ευρώ

Δήλωση Ενδιαφέροντος: https://forms.office.com/e/Cs7K2UhLUr

QR code

Στοιχεία Επικοινωνίας/ Υποστήριξη: lifelong.learning@cut.ac.cy και 25002945