Συνέδριο

Δυο λόγια για το συνέδριο

Το Εργαστήρι Παραδοσιακού Χορού «Αλεξάνδρα» της Κύπρου, το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου (ΤΕΠΑΚ), το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου (ΑΠΚΥ) και η Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ) διοργανώνουν το 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Παραδοσιακού Χορού στην Κύπρο με θέμα «Ο Παραδοσιακός Χορός στην Επιστημονική Σφαίρα του 21ου Αιώνα» που θα πραγματοποιηθεί στη Λεμεσό από 21 έως 23 Νοεμβρίου 2025.

Το Συνέδριο διοργανώνεται στην Κύπρο για πρώτη φορά και έχει τεθεί υπό την αιγίδα της Υπουργού Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας. Στοχεύει στην αναγκαιότητα σύζευξης της ερευνητικής τεκμηρίωσης με την πρακτική εφαρμογή έτσι ώστε να αναδειχθούν οι πολλαπλοί ρόλοι του παραδοσιακού χορού και του χορεύειν στα σύγχρονα κοινωνικά, πολιτισμικά, καλλιτεχνικά, ακαδημαϊκά και παιδαγωγικά πλαίσια, καθώς και οι συνακόλουθες αντιλήψεις, πρακτικές και εφαρμογές.

Για τον σκοπό αυτό, διακεκριμένοι επιστήμονες από την Ελλάδα και την Κύπρο, καθώς και ένας μεγάλος αριθμός ερευνητών, θα εμπλακούν σε έναν ενδιαφέροντα επιστημονικό διάλογο καίριων ζητημάτων της Επιστήμης του Χορού.

Προσδοκούμε ότι το 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Παραδοσιακού Χορού στην Κύπρο θα αποτελέσει ορόσημο και σας καλούμε να παρακολουθήσετε τις εργασίες του και να συμβάλετε σε αυτό καταθέτοντας τις μελέτες σας.

Θα είναι χαρά μας να βρεθούμε από κοντά στη Λεμεσό!

 

Eγγραφή

Κόστος Εγγραφής στο Συνέδριο

  • Εισηγητές/Εισηγήτριες: 50 ευρώ
  • Εισηγητές/Εισηγήτριες με φοτητική ιδιότητα*: 20 ευρώ
  • Σύνεδροι: 30 ευρώ
  • Σύνεδροι με φοιτητική ιδιότητα*: 20 ευρώ

*Η φοιτητική ιδιότητα θα πρέπει να αποδεικνύεται με την παρουσίαση της φοιτητικής ταυτότητας

Κόστος Εγγραφής στο/στα Εργαστήριο/α

Η συμμετοχή σε κάθε Εργαστήριο κοστίζει 20 ευρώ και προϋποθέτει εγγραφή στο Συνέδριο. Μπορείτε να εγγραφείτε σε όσα Εργαστήρια επιθυμείτε.

Διαδικασία Εγγραφής

Για να ολοκληρώσετε την εγγραφή σας στο Συνέδριο, ακολουθήστε τα παρακάτω βήματα:

Βήμα 1ο: Συμπλήρωση Φόρμας Εγγραφής

Συμπληρώστε την ηλεκτρονική φόρμα εγγραφής.

Βήμα 2ο: Κατάθεση  Συνολικού Ποσού Εγγραφής

Καταθέστε το συνολικό ποσό που αντιστοιχεί στην εγγραφή:

  • στο Συνέδριο, και
  • στο/στα Εργαστήριο/α

Το συνολικό ποσό να κατατεθεί στον ακόλουθο λογαριασμό της Τράπεζας Κύπρου:

IBAN: CY09002001950000357008512790

Όνομα Δικαιούχου: ERGASTIRI PARADOSI CHOROU ALEXANDRA

Κατά τη μεταφορά θα πρέπει οπωσδήποτε να αναγράψετε στις λεπτομέρειες πληρωμής:

  • το ονοματεπώνυμό σας με λατινικούς χαρακτήρες, και
  • τον αριθμό τηλεφώνου σας.

Βεβαιωθείτε ότι δηλώνετε το ίδιο ονοματεπώνυμο και τον ίδιο αριθμό τηλεφώνου που χρησιμοποιήσατε στη φόρμα εγγραφής.

 

ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

Η υποβολή της φόρμας εγγραφής δεν συνεπάγεται αυτόματη κατοχύρωση θέσης στο Συνέδριο. Η εγγραφή θεωρείται ολοκληρωμένη και επιβεβαιωμένη μόνο μετά την επιτυχή αντιστοίχιση των στοιχείων σας (όνομα & τηλέφωνο) μεταξύ της τραπεζικής μεταφοράς και της φόρμας εγγραφής, από την οργανωτική επιτροπή του συνεδρίου.

Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας εγγραφής και αφού γίνει επιτυχής αντιστοίχιση των στοιχείων σας θα λάβετε σχετική ηλεκτρονική επιβεβαίωση, εντός μίας εβδομάδας.

ΑΦΟΡΑ ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ/ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΕΣ: Οι εισηγητές/εισηγήτριες που υπέβαλαν εργασία προς αξιολόγηση, παρακαλούνται όπως προχωρήσουν σε εγγραφή και καταβολή του αντίστοιχου κόστους συμμετοχής, μετά την έγκριση της εργασίας τους

Για τυχόν διευκρινίσεις ή δυσκολίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε στο +357 96425679 ή στο +357 99245037.

 

Υποβολή Εργασιών

Η υποβολή εργασιών ολοκληρώνεται στις 7/9/2025 17/9/2025.

Για να αξιολογηθεί η εργασία σας, θα πρέπει να ακολουθήσετε τη διαδικασία υποβολής εργασιών. Εργασίες που θα υποβληθούν με οποιονδήποτε άλλο τρόπο δεν θα αξιολογηθούν.

Προτού υποβάλετε την εργασία σας, μελετήστε προσεκτικά τις πληροφορίες που περιλαμβάνονται στα εξής πεδία:

 

Θεματικές Ενότητες

  • Παραδοσιακός χορός και κοινωνία
  • Παραδοσιακός χορός και ανθρωπιστικές σπουδές
  • Παραδοσιακός χορός και εθνογραφία
  • Παραδοσιακός χορός και εκπαίδευση
  • Παραδοσιακός χορός, υγεία και ευεξία
  • Παραδοσιακός χορός και επιτελέσεις
  • Παραδοσιακός χορός και αυτοσχεδιασμός
  • Παραδοσιακός χορός και αισθητική
  • Παραδοσιακός χορός και άλλες μορφές τέχνης
  • Παραδοσιακός χορός και ταυτότητες
  • Παραδοσιακός χορός, οικονομία και πολιτική
  • Παραδοσιακός χορός και τουρισμός
  • Παραδοσιακός χορός, ψηφιακός πολιτισμός και τεχνολογία/ες
  • Άυλη πολιτισμική κληρονομιά και παραδοσιακός χορός

 

Σημαντικές Ημερομηνίες

Καταληκτική ημερομηνία υποβολής περιλήψεων: 7/9/2025 17/9/2025

Ενημέρωση για την αποδοχή των εργασιών που έχουν υποβληθεί: 6/10/2025 έως 12/10/2025

Ολοκλήρωση εγγραφής πρώτου συγγραφέα/παρουσιαστή εργασίας: 20/10/2025

Ανακοίνωση τελικού προγράμματος: 10/11/2025

 

Επιτροπές

 

 

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

Α/Α

Ονοματεπώνυμο

Ιδιότητα

1

Μαρία Κουτσούμπα (πρόεδρος)

Καθηγήτρια ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ

2

Φωτεινή Βενετσάνου

Καθηγήτρια ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ

3

Ιωάννης Γκιόσος

Αναπληρωτής Καθηγητής ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ

4

Ελένη Φιλιππίδου

Αναπληρώτρια Καθηγήτρια ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ

5

Κωνσταντίνος Δημόπουλος

Επίκουρος Καθηγητής ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ

6

Βασίλειος Καρφής

Μέλος ΕΕΠ ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ

7

Γεώργιος Φούντζουλας

Μεταδιδακτορικός ερευνητής ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ

8

Γιώργος Γιαλλουρίδης

Πρώτος Λειτουργός Εκπαίδευσης, Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας

9

Γεωργία Παναούρα

Διευθύντρια Σχολείου Δημοτικής Εκπαίδευσης

10

Μιχαλίνος Ζεμπύλας

Καθηγητής ΑΠΚΥ

11

Έλενα Χριστοφίδου

Λειτουργός Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου

12

Λάμπρος Στεφάνου

Εκπαιδευτικός Δημοτικής Εκπαίδευσης

13

Σάββας Τρίχας

Λειτουργός Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου

14

Νόλη Μωυσή

Αρχαιολόγος Ερευνήτρια

 

 

ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

Α/Α

Ονοματεπώνυμο

Ιδιότητα

1

Γιώργος Γιαλλουρίδης (πρόεδρος)

Πρώτος Λειτουργός Εκπαίδευσης, Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας

2 Βαρναβούλα Κασπαρή   Επιθεωρήτρια Δημοτικής Εκπαίδευσης

3

Γεωργία Παναούρα

Διευθύντρια Σχολείου Δημοτικής Εκπαίδευσης

4

Μαρία Κυπριανού

Εκπαιδευτικός Δημοτικής Εκπαίδευσης

5

Δένα Χριστοφίδου

Οικονομικός Αναλυτής

6

Ειρήνη Νεραντζή

Εκπαιδευτικός Δημοτικής Εκπαίδευσης

7

Ανδρέας Λαμπούρης

Crew Manager - Βρετανικές Βάσεις

8

Όλια Αριστείδου

Εκπαιδευτικός Δημοτικής Εκπαίδευσης

9

Φωτεινή Μασσού

Εκπαιδευτικός Δημοτικής Εκπαίδευσης

10

Μύρια Σταύρου

Εκπαιδευτικός Μέσης Εκπαίδευσης

11

Ανδρέας Ξενοφώντος

Εκπαιδευτικός Δημοτικής Εκπαίδευσης

12

Χαρίτων Χαριτωνίδης

Υποψήφιος διδάκτορας ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ

13

Κυριάκος Κλέττας

Μεταπτυχιακός φοιτητής ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ

14 Έλενα Χριστοφίδου Λειτουργός Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου
15 Κωνσταντίνα Κυριάκου Εκπαιδευτικός Δημοτικής Εκπαίδευσης

 

Κεντρικοί Ομιλητές

Η Βασιλική Κ. Τυροβολά είναι Ομότιμη Καθηγήτρια της Σχολής Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών με αντικείμενο τον Ελληνικό Παραδοσιακό Χορό-Μορφολογία του Ελληνικού Παραδοσιακού Χορού. Έχει βασικό πτυχίο στην Επιστήμη της Φυσικής Αγωγής και του Αθλητισμού, μεταπτυχιακές σπουδές στον τομέα Μουσικολογίας-Θεατρολογίας του Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης και διδακτορικό δίπλωμα από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι μέλος του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών, του International Council for Traditions of Music and Dance και του Modern Greek Studies Association. Έχει γράψει ποικίλη αρθρογραφία σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά, συγγράμματα Ελληνικός παραδοσιακός χορός: Θεωρήσεις για το λόγο, τη γραφή και τη διδασκαλία του (σε συνεργασία με Η. Δήμα & Μ. Κουτσούμπα, 2010), Χορολογικά Θέματα Α'. Περί χορού… Επτά υποθέσεις εργασίας για την επιστήμη, την τέχνη και τη μορφή του χορού (2013), Χορολογικά Θέματα Β΄. Περί χορού… Για μια επιστημονική τεκμηρίωση του χορού: θέσεις, αντιθέσεις και συνθέσεις (2013), μεταφράσεις Η ανάλυση του χορού. Θεωρία και πράξη (σε συνεργασία με Μ. Κουτσούμπα, 2007) και μονογραφίες Ελληνικοί παραδοσιακοί χορευτικοί ρυθμοί (1992), Ελληνικός χορός. Μια διαφορετική προσέγγιση (2001), Λαϊκός πολιτισμός και κοινωνική εξέλιξη-Το παράδειγμα του χορού Τσιφτετέλι (2002), Πυθαγόρεια φιλοσοφική παράδοση, μυστικισμός και χορός (2012), συμβάλλοντας καίρια στην επιστημονική ανάπτυξη του αντικειμένου του χορού.

 

Theresa Jill Buckland is Emeritus Professor of Dance History and Ethnography at the University of Roehampton and a Fellow of the British Academy. She studied for her BA in English Language and Literature at the University of Leeds, where she also completed her PhD researching traditional dance at the Institute of Dialect and Folk Life Studies. Before joining Roehampton in 2013 she was Head of Dance at the University of Surrey and Professor of Performing Arts at De Montfort University. Buckland is on the editorial board of the journals Folk Music Journal and Folklore and is assistant editor of the journal Dance Research. She has edited the international collections Dance in the Field: Theory, Methods and Issues in Dance Ethnography (1999), Dancing from Past to Present: Nation, Culture, Identities (2006), Folklore Revival Movements in Europe post 1950 (with D. Stavělová, 2018) and authored Society Dancing: Fashionable Bodies in England 1870-1920 (2011). As well as social, popular and folk dance, she writes on the emergence of dance as an academic discipline and on cultural memory as performance.

Στρογγυλές Τράπεζες

Υπό κατασκευή

Εργαστήρια

Εργαστήριο 1ο: Από το παιχνίδι στον χορό: ο ελληνικός παραδοσιακός χορός ως εργαλείο ολιστικής ανάπτυξης για μικρά παιδιά (Φωτεινή Βενετσάνου, Καθηγήτρια ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ)

Σάββατο, 22 Νοεμβρίου 2025, 09:00-10:30

Περιγραφή:

Πώς θα διδάξουμε ελληνικό παραδοσιακό χορό σε μικρά παιδιά και πώς μπορούμε να τον χρησιμοποιήσουμε ως παιδαγωγικό εργαλείο για την ολόπλευρη ανάπτυξή τους; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει το μάθημά μας, προκειμένου να είναι αποδοτικό και, συγχρόνως, ευχάριστο για τα παιδιά; Αν σας απασχολούν τα παραπάνω ερωτήματα, παρακολουθήστε αυτό το εργαστήριο!

Η διδασκαλία του ελληνικού παραδοσιακού χορού σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας απαιτεί ειδική παιδαγωγική προσέγγιση που σέβεται τις αναπτυξιακές τους ιδιαιτερότητες και λαμβάνει υπόψη τη σημαντικότητα αυτής της περιόδου για την ανάπτυξη του ατόμου. Στο εργαστήριο αυτό:

  • Θα ανακαλύψουμε μεθόδους και τεχνικές που προσαρμόζουν τον χορό στις κινητικές, κοινωνικές, συναισθηματικές και γνωστικές ανάγκες των μικρών παιδιών, κάνοντας τη διδασκαλία του αποτελεσματική.
  • Θα μάθουμε πώς να χρησιμοποιήσουμε το παιχνίδι, τη μουσική και τη δραματοποίηση ως βασικά εργαλεία, για να δημιουργήσουμε μαθήματα που ενισχύουν την ολιστική ανάπτυξη των παιδιών και κάνουν τα πρώτα τους βήματα στον χορό αξέχαστα!

 

Εργαστήριο 2ο: Από τη μουσική θεωρία στη χορευτική πράξη: ρυθμικά σχήματα στον ελληνικό παραδοσιακό χορό (Απόστολος Σαμαράς, Υποψήφιος διδάκτορας ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ, Χαρίτων Χαριτωνίδης, Υποψήφιος διδάκτορας ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ)

Σάββατο, 22 Νοεμβρίου 2025, 15:30-17:00

Περιγραφή:

Στόχος του εργαστηρίου είναι η εμβάθυνση στη μελέτη των ρυθμικών σχημάτων στον ελληνικό παραδοσιακό χορό, τόσο σε επίπεδο μουσικής όσο και σε επίπεδο κίνησης. Μέσα από τον συνδυασμό θεωρητικής ανάλυσης και πρακτικής εφαρμογής, θα κατανοήσουμε τις έννοιες του ρυθμού, του μουσικού μέτρου, της ρυθμικής αγωγής και της ρυθμικής δομής. Στη βάση της μορφολογικής μεθόδου ανάλυσης του χορού, θα διερευνήσουμε τους τρόπους με τους οποίους η ρυθμική δομή αλληλοεπιδρά με τη χορευτική κίνηση, εστιάζοντας σε βασικά κινητικά μοτίβα που συναντούμε στον ελληνικό παραδοσιακό χορό. Επιπρόσθετα, θα εξετάσουμε την κίνηση του κέντρου βάρους στον κατακόρυφο άξονα και την πολυρυθμία του ανθρώπινου σώματος κατά τη διάρκεια του χορεύειν.

 

Εργαστήριο 3ο: Χορός «στα τρία» και τύπος του χορού «στα τρία» (Βασίλειος Καρφής, Μέλος ΕΕΠ ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ)

Κυριακή, 23 Νοεμβρίου 2025, 09:30-11:00

Περιγραφή:

Χορός «στα τρία» είναι η τρίμετρη χορευτική φόρμα, όπου τα δύο πρώτα κινητικά μοτίβα κινούνται προς τα δεξιά ενώ το τρίτο προς τα αριστερά. Κάθε κινητικό μοτίβο αποτελείται από δύο ισόχρονα κινητικά στοιχεία. Ο κινητότυπος των τονισμένων κινητικών στοιχείων σε κάθε κινητικό μοτίβο μας δίνει τη σχέση | δ | δ | α |. Τεχνοτροπικά, στο πρώτο κινητικό μοτίβο αντιστοιχεί μία εναλλαγή [δ+α] και στο δεύτερο και τρίτο κινητικό μοτίβο δύο αντιθετικά/συμμετρικά καταληκτικά κινητικά μοτίβα του χορού «στα τρία» [δ+(δ)α;] ¹ [αο+(αο)δ;].

Μέσα από το εργαστήριο θα διευκρινίσουμε ότι οι υποκατηγορίες του χορού «στα τρία» διαμορφώνουν τον τύπο του χορού «στα τρία». Αυτές δεν ανήκουν στην αυτούσια φόρμα του χορού «στα τρία», διατηρούν τα σταθερά συστατικά στοιχεία του χορού  και προκύπτουν από διαφοροποιήσεις κυρίως των μεταβλητών στοιχείων του χορού «στα τρία».

Επικοινωνία

Emailpanel.1.par.xorou.cy@gmail.com