Η Βιβλιοθήκη του ΤΕΠΑΚ φιλοξένησε την 1η Διακρατική Συνάντηση του προγράμματος EDUCABILITY


Νέα-Ανακοινώσεις

Στις 4 και 5 Νοεμβρίου 2021 πραγματοποιήθηκε στην Κύπρο η πρώτη διακρατική συνάντηση των εταίρων του έργου EDUCABILITY "Building the Capacity of Educators & Librarians in Information Literacy” (https://educability.cut.ac.cy/). Τη συνάντηση φιλοξένησε στους χώρους της η Βιβλιοθήκη του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΤΕΠΑΚ), συντονιστής του έργου.

Το έργο EDUCABILITY φιλοδοξεί να είναι μια πρωτοποριακή, συνεργατική προσπάθεια, σε εννοιολογικό-στρατηγικό-τεχνολογικό-εκπαιδευτικό επίπεδο, που να ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένες επείγουσες απαιτήσεις της σύγχρονης Κοινωνίας της Πληροφορίας και της Γνώσης. Στοχεύει στην ανάπτυξη ενός ελεύθερα διαθέσιμου, ηλεκτρονικού «Ενιαίου Πακέτου Εκπαίδευσης Πληροφοριακής Παιδείας» για εκπαιδευτές και βιβλιοθηκονόμους το οποίο θα περιλαμβάνει 6 διακριτά πακέτα διδακτέας ύλης για τις ακόλουθες υπάρχουσες και αναδυόμενες παιδείες: Ψηφιακή Παιδεία και Παιδεία μέσω Κινητού (από τον εταίρο CUT-Cyprus), Μέσα και Πληροφοριακή Παιδεία (από τον εταίρο UNIWA-Greece), Κριτική Πληροφοριακή Παιδεία και Παιδεία Δεδομένων (από τον εταίρο UC3M-Spain), Παιδεία της Αειφορίας (από τον εταίρο UNS-Serbia).

Κατά την 1η Διακρατική Συνάντηση συζητήθηκε η πρόοδος του έργου και ειδικότερα η υλοποίηση του πρώτου πακέτου πνευματικής παραγωγής του Έργου, δηλαδή του IO1- TILEM (Transnational Information Literacy Training Package) με συντονιστή το Ερευνητικό Εργαστήριο Διαχείρισης της Πληροφορίας, του Τμήματος Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (Ελλάδα).

Η ανάπτυξη των ανωτέρω πακέτων διδακτέας ύλης θα στηριχθεί στην εκτεταμένη και συστηματική επισκόπηση της τρέχουσας επιστημονικής βιβλιογραφίας. Επίσης, τα πακέτα της διδακτέας ύλης για κάθε παιδεία θα ακολουθούν την δομή αναγνωρισμένων μοντέλων Πληροφοριακής Παιδείας (όπως ACRL, SCONUL, κλπ.) και θα αξιολογηθούν από εμπειρογνώμονες, μέσω της μεθόδου DELPHI, προκειμένου να λάβουν την οριστική τους μορφή.

Στη συνέχεια, τα 6 πακέτα κάθε διδακτέας ύλης θα ενσωματωθούν σε ένα εικονικό περιβάλλον μάθησης ανοιχτής πρόσβασης, ειδικά παραμετροποιημένο για τους σκοπούς του έργου EDUCABILITY. Το πακέτο της κάθε διδακτέας ύλης, θα ενισχυθεί με ανοιχτούς εκπαιδευτικούς πόρους, με ηλεκτρονικό περιεχόμενο, υλικό και μέσα.

Οι εκπαιδευτές όλων των βαθμίδων και τύπων εκπαίδευσης και οι βιβλιοθηκονόμοι τοποθετούνται αναμφίβολα στο επίκεντρο της σημερινής Κοινωνίας της Πληροφορίας και της Γνώσης. Οι ικανότητες που θα αποκτήσουν μέσω του «Ενιαίου Πακέτου Εκπαίδευσης Πληροφοριακής Παιδείας»,  θα τους επιτρέψουν να ενσωματώνουν και να εφαρμόζουν την Πληροφοριακή Παιδεία και τις νέες παιδείες σε διάφορα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα (τυπικό, ανεπίσημο, μη τυπικό) και σε πραγματικές συνθήκες όπως στον χώρο της εργασίας, στην κοινωνική και περιβαλλοντική δράση, στην ενεργό ιδιότητα του πολίτη, στα ΜΜΕ, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στους προσωπικούς στόχους ζωής. Ειδικά οι βιβλιοθηκονόμοι θα αναπτύξουν νέες δεξιότητες Πληροφοριακής Παιδείας για να υποστηρίξουν ουσιαστικά τους εκπαιδευτικούς, τη νεολαία και τις κοινότητες που υπηρετούν.

Σημαντικό είναι πως οι εκπαιδευτές και οι βιβλιοθηκονόμοι τοποθετούνται στο επίκεντρο της σημερινής Κοινωνίας της Πληροφορίας και της Γνώσης και μπορούν να λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστές των δεξιοτήτων που προσφέρουν οι προαναφερθείσες παιδείες προς τις κοινότητες που υπηρετούν, σε διάφορα περιβάλλοντα: σχολεία, πανεπιστήμια, βιβλιοθήκες, κοινότητες και λοιπά οικοσυστήματα που σχετίζονται με την πληροφορία.

Σκοπός αυτής της συνάντησης ήταν η  πιλοτική εφαρμογή της μεθόδου DELPHI για τις 6 παιδείες του Έργου: (1) Ψηφιακή Παιδεία, (2) Παιδεία Μέσω Κινητού, (3) Κριτική Πληροφοριακή Παιδεία, (4) Παιδεία Δεδομένων, (5) Παιδεία της Αειφορίας και (6) Μέσα & Πληροφοριακή Παιδεία σε ειδικό λογισμικό (Welphi).

Μέσα από τη μέθοδο DELPHI, η οποία είναι διεθνώς ενδεδειγμένη για την ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων, επιδιώκεται να επιτευχθεί η μέγιστη δυνατή συναίνεση μίας ομάδας εμπειρογνωμόνων πάνω στη σειρά σπουδαιότητας και καταλληλόλητας των έξι προτεινόμενων πακέτων διδακτέας ύλης για τις αντίστοιχες παιδείες του Έργου.

Τα ευρήματα της έρευνας, αφού τύχουν κατάλληλης επεξεργασίας, θα χρησιμοποιηθούν για την υλοποίηση του ελεύθερα διαθέσιμου και ανοιχτού ηλεκτρονικού «Ενιαίου Πακέτου Εκπαίδευσης Πληροφοριακής Παιδείας» για εκπαιδευτικούς και βιβλιοθηκονόμους, στο πλαίσιο του Ερευνητικού Έργου EDUCABILITY.

Η συνάντηση αυτή ήταν απαραίτητη για τον συντονισμό της ερευνητικής ομάδας του Έργου και την αποτελεσματική εφαρμογή της έρευνας αξιολόγησης 6 προτεινόμενων πακέτων διδακτέας ύλης ανοιχτού ηλεκτρονικού μαθήματος για εκπαιδευτές και βιβλιοθηκονόμους μέσω της μεθόδου Delphi.

Επίσης συζητήθηκαν το πλάνο και οι δραστηριότητες προώθησης, καθώς και διάφορα διαχειριστικά και οικονομικά θέματα (επόμενες δράσεις/συναντήσεις, χρονοδιαγράμματα και φύλλα εργασιών, τεκμηρίωση εργασιών, διαδικασίες που θα ακολουθηθούν, επεξήγηση προϋπολογισμού)

Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από το Erasmus+ (ΚΑ2) και συμμετέχουν εταίροι από την Ελλάδα (Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής), τη Σερβία (University of Novi Sad), την Ισπανία (Universidad Carlos III de Madrid) και την Κύπρο (Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου και Center for Social Innovation) και αναμένεται να ολοκληρωθεί το Φεβρουάριο του 2023. 

Πρόσφατα άρθρα

IAPT PhotoBook:2021 Perceiving Landscape(s)

IAPT PhotoBook:2021 Perceiving Landscape(s)

Ενίσχυση Δεξιοτήτων Εκπαίδευσης στην Ψηφιακή Εγγραμματοσύνη Υγείας για τους νοσηλευτές που εργάζονται με ηλικιωμένους

Ενίσχυση Δεξιοτήτων Εκπαίδευσης στην Ψηφιακή Εγγραμματοσύνη Υγείας για τους νοσηλευτές που εργάζονται με ηλικιωμένους

Το Τμήμα Καλών Τεχνών διοργανώνει εκδήλωση για τη λογοκρισία στην τέχνη και στον δημόσιο λόγο

Το Τμήμα Καλών Τεχνών διοργανώνει εκδήλωση για τη λογοκρισία στην τέχνη και στον δημόσιο λόγο

Το Τμήμα Καλών Τεχνών διοργανώνει εκδήλωση για τη λογοκρισία στην τέχνη και στον δημόσιο λόγο

Στις 4 και 5 Νοεμβρίου 2021 πραγματοποιήθηκε στην Κύπρο η πρώτη διακρατική συνάντηση των εταίρων του έργου EDUCABILITY "Building the Capacity of Educators & Librarians in Information Literacy” (https://educability.cut.ac.cy/). Τη συνάντηση φιλοξένησε στους χώρους της η Βιβλιοθήκη του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΤΕΠΑΚ), συντονιστής του έργου.

Το έργο EDUCABILITY φιλοδοξεί να είναι μια πρωτοποριακή, συνεργατική προσπάθεια, σε εννοιολογικό-στρατηγικό-τεχνολογικό-εκπαιδευτικό επίπεδο, που να ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένες επείγουσες απαιτήσεις της σύγχρονης Κοινωνίας της Πληροφορίας και της Γνώσης. Στοχεύει στην ανάπτυξη ενός ελεύθερα διαθέσιμου, ηλεκτρονικού «Ενιαίου Πακέτου Εκπαίδευσης Πληροφοριακής Παιδείας» για εκπαιδευτές και βιβλιοθηκονόμους το οποίο θα περιλαμβάνει 6 διακριτά πακέτα διδακτέας ύλης για τις ακόλουθες υπάρχουσες και αναδυόμενες παιδείες: Ψηφιακή Παιδεία και Παιδεία μέσω Κινητού (από τον εταίρο CUT-Cyprus), Μέσα και Πληροφοριακή Παιδεία (από τον εταίρο UNIWA-Greece), Κριτική Πληροφοριακή Παιδεία και Παιδεία Δεδομένων (από τον εταίρο UC3M-Spain), Παιδεία της Αειφορίας (από τον εταίρο UNS-Serbia).

Κατά την 1η Διακρατική Συνάντηση συζητήθηκε η πρόοδος του έργου και ειδικότερα η υλοποίηση του πρώτου πακέτου πνευματικής παραγωγής του Έργου, δηλαδή του IO1- TILEM (Transnational Information Literacy Training Package) με συντονιστή το Ερευνητικό Εργαστήριο Διαχείρισης της Πληροφορίας, του Τμήματος Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (Ελλάδα).

Η ανάπτυξη των ανωτέρω πακέτων διδακτέας ύλης θα στηριχθεί στην εκτεταμένη και συστηματική επισκόπηση της τρέχουσας επιστημονικής βιβλιογραφίας. Επίσης, τα πακέτα της διδακτέας ύλης για κάθε παιδεία θα ακολουθούν την δομή αναγνωρισμένων μοντέλων Πληροφοριακής Παιδείας (όπως ACRL, SCONUL, κλπ.) και θα αξιολογηθούν από εμπειρογνώμονες, μέσω της μεθόδου DELPHI, προκειμένου να λάβουν την οριστική τους μορφή.

Στη συνέχεια, τα 6 πακέτα κάθε διδακτέας ύλης θα ενσωματωθούν σε ένα εικονικό περιβάλλον μάθησης ανοιχτής πρόσβασης, ειδικά παραμετροποιημένο για τους σκοπούς του έργου EDUCABILITY. Το πακέτο της κάθε διδακτέας ύλης, θα ενισχυθεί με ανοιχτούς εκπαιδευτικούς πόρους, με ηλεκτρονικό περιεχόμενο, υλικό και μέσα.

Οι εκπαιδευτές όλων των βαθμίδων και τύπων εκπαίδευσης και οι βιβλιοθηκονόμοι τοποθετούνται αναμφίβολα στο επίκεντρο της σημερινής Κοινωνίας της Πληροφορίας και της Γνώσης. Οι ικανότητες που θα αποκτήσουν μέσω του «Ενιαίου Πακέτου Εκπαίδευσης Πληροφοριακής Παιδείας»,  θα τους επιτρέψουν να ενσωματώνουν και να εφαρμόζουν την Πληροφοριακή Παιδεία και τις νέες παιδείες σε διάφορα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα (τυπικό, ανεπίσημο, μη τυπικό) και σε πραγματικές συνθήκες όπως στον χώρο της εργασίας, στην κοινωνική και περιβαλλοντική δράση, στην ενεργό ιδιότητα του πολίτη, στα ΜΜΕ, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στους προσωπικούς στόχους ζωής. Ειδικά οι βιβλιοθηκονόμοι θα αναπτύξουν νέες δεξιότητες Πληροφοριακής Παιδείας για να υποστηρίξουν ουσιαστικά τους εκπαιδευτικούς, τη νεολαία και τις κοινότητες που υπηρετούν.

Σημαντικό είναι πως οι εκπαιδευτές και οι βιβλιοθηκονόμοι τοποθετούνται στο επίκεντρο της σημερινής Κοινωνίας της Πληροφορίας και της Γνώσης και μπορούν να λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστές των δεξιοτήτων που προσφέρουν οι προαναφερθείσες παιδείες προς τις κοινότητες που υπηρετούν, σε διάφορα περιβάλλοντα: σχολεία, πανεπιστήμια, βιβλιοθήκες, κοινότητες και λοιπά οικοσυστήματα που σχετίζονται με την πληροφορία.

Σκοπός αυτής της συνάντησης ήταν η  πιλοτική εφαρμογή της μεθόδου DELPHI για τις 6 παιδείες του Έργου: (1) Ψηφιακή Παιδεία, (2) Παιδεία Μέσω Κινητού, (3) Κριτική Πληροφοριακή Παιδεία, (4) Παιδεία Δεδομένων, (5) Παιδεία της Αειφορίας και (6) Μέσα & Πληροφοριακή Παιδεία σε ειδικό λογισμικό (Welphi).

Μέσα από τη μέθοδο DELPHI, η οποία είναι διεθνώς ενδεδειγμένη για την ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων, επιδιώκεται να επιτευχθεί η μέγιστη δυνατή συναίνεση μίας ομάδας εμπειρογνωμόνων πάνω στη σειρά σπουδαιότητας και καταλληλόλητας των έξι προτεινόμενων πακέτων διδακτέας ύλης για τις αντίστοιχες παιδείες του Έργου.

Τα ευρήματα της έρευνας, αφού τύχουν κατάλληλης επεξεργασίας, θα χρησιμοποιηθούν για την υλοποίηση του ελεύθερα διαθέσιμου και ανοιχτού ηλεκτρονικού «Ενιαίου Πακέτου Εκπαίδευσης Πληροφοριακής Παιδείας» για εκπαιδευτικούς και βιβλιοθηκονόμους, στο πλαίσιο του Ερευνητικού Έργου EDUCABILITY.

Η συνάντηση αυτή ήταν απαραίτητη για τον συντονισμό της ερευνητικής ομάδας του Έργου και την αποτελεσματική εφαρμογή της έρευνας αξιολόγησης 6 προτεινόμενων πακέτων διδακτέας ύλης ανοιχτού ηλεκτρονικού μαθήματος για εκπαιδευτές και βιβλιοθηκονόμους μέσω της μεθόδου Delphi.

Επίσης συζητήθηκαν το πλάνο και οι δραστηριότητες προώθησης, καθώς και διάφορα διαχειριστικά και οικονομικά θέματα (επόμενες δράσεις/συναντήσεις, χρονοδιαγράμματα και φύλλα εργασιών, τεκμηρίωση εργασιών, διαδικασίες που θα ακολουθηθούν, επεξήγηση προϋπολογισμού)

Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από το Erasmus+ (ΚΑ2) και συμμετέχουν εταίροι από την Ελλάδα (Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής), τη Σερβία (University of Novi Sad), την Ισπανία (Universidad Carlos III de Madrid) και την Κύπρο (Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου και Center for Social Innovation) και αναμένεται να ολοκληρωθεί το Φεβρουάριο του 2023.