Εργαστήρια

Εργαστήριο 1ο: Από το παιχνίδι στον χορό: ο ελληνικός παραδοσιακός χορός ως εργαλείο ολιστικής ανάπτυξης για μικρά παιδιά (Φωτεινή Βενετσάνου, Καθηγήτρια ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ)

Σάββατο, 22 Νοεμβρίου 2025, 09:00-10:30

Περιγραφή:

Πώς θα διδάξουμε ελληνικό παραδοσιακό χορό σε μικρά παιδιά και πώς μπορούμε να τον χρησιμοποιήσουμε ως παιδαγωγικό εργαλείο για την ολόπλευρη ανάπτυξή τους; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει το μάθημά μας, προκειμένου να είναι αποδοτικό και, συγχρόνως, ευχάριστο για τα παιδιά; Αν σας απασχολούν τα παραπάνω ερωτήματα, παρακολουθήστε αυτό το εργαστήριο!

Η διδασκαλία του ελληνικού παραδοσιακού χορού σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας απαιτεί ειδική παιδαγωγική προσέγγιση που σέβεται τις αναπτυξιακές τους ιδιαιτερότητες και λαμβάνει υπόψη τη σημαντικότητα αυτής της περιόδου για την ανάπτυξη του ατόμου. Στο εργαστήριο αυτό:

  • Θα ανακαλύψουμε μεθόδους και τεχνικές που προσαρμόζουν τον χορό στις κινητικές, κοινωνικές, συναισθηματικές και γνωστικές ανάγκες των μικρών παιδιών, κάνοντας τη διδασκαλία του αποτελεσματική.
  • Θα μάθουμε πώς να χρησιμοποιήσουμε το παιχνίδι, τη μουσική και τη δραματοποίηση ως βασικά εργαλεία, για να δημιουργήσουμε μαθήματα που ενισχύουν την ολιστική ανάπτυξη των παιδιών και κάνουν τα πρώτα τους βήματα στον χορό αξέχαστα!

 

Εργαστήριο 2ο: Από τη μουσική θεωρία στη χορευτική πράξη: ρυθμικά σχήματα στον ελληνικό παραδοσιακό χορό (Απόστολος Σαμαράς, Υποψήφιος διδάκτορας ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ, Χαρίτων Χαριτωνίδης, Υποψήφιος διδάκτορας ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ)

Σάββατο, 22 Νοεμβρίου 2025, 15:30-17:00

Περιγραφή:

Στόχος του εργαστηρίου είναι η εμβάθυνση στη μελέτη των ρυθμικών σχημάτων στον ελληνικό παραδοσιακό χορό, τόσο σε επίπεδο μουσικής όσο και σε επίπεδο κίνησης. Μέσα από τον συνδυασμό θεωρητικής ανάλυσης και πρακτικής εφαρμογής, θα κατανοήσουμε τις έννοιες του ρυθμού, του μουσικού μέτρου, της ρυθμικής αγωγής και της ρυθμικής δομής. Στη βάση της μορφολογικής μεθόδου ανάλυσης του χορού, θα διερευνήσουμε τους τρόπους με τους οποίους η ρυθμική δομή αλληλοεπιδρά με τη χορευτική κίνηση, εστιάζοντας σε βασικά κινητικά μοτίβα που συναντούμε στον ελληνικό παραδοσιακό χορό. Επιπρόσθετα, θα εξετάσουμε την κίνηση του κέντρου βάρους στον κατακόρυφο άξονα και την πολυρυθμία του ανθρώπινου σώματος κατά τη διάρκεια του χορεύειν.

 

Εργαστήριο 3ο: Χορός «στα τρία» και τύπος του χορού «στα τρία» (Βασίλειος Καρφής, Μέλος ΕΕΠ ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ)

Κυριακή, 23 Νοεμβρίου 2025, 09:30-11:00

Περιγραφή:

Χορός «στα τρία» είναι η τρίμετρη χορευτική φόρμα, όπου τα δύο πρώτα κινητικά μοτίβα κινούνται προς τα δεξιά ενώ το τρίτο προς τα αριστερά. Κάθε κινητικό μοτίβο αποτελείται από δύο ισόχρονα κινητικά στοιχεία. Ο κινητότυπος των τονισμένων κινητικών στοιχείων σε κάθε κινητικό μοτίβο μας δίνει τη σχέση | δ | δ | α |. Τεχνοτροπικά, στο πρώτο κινητικό μοτίβο αντιστοιχεί μία εναλλαγή [δ+α] και στο δεύτερο και τρίτο κινητικό μοτίβο δύο αντιθετικά/συμμετρικά καταληκτικά κινητικά μοτίβα του χορού «στα τρία» [δ+(δ)α;] ¹ [αο+(αο)δ;].

Μέσα από το εργαστήριο θα διευκρινίσουμε ότι οι υποκατηγορίες του χορού «στα τρία» διαμορφώνουν τον τύπο του χορού «στα τρία». Αυτές δεν ανήκουν στην αυτούσια φόρμα του χορού «στα τρία», διατηρούν τα σταθερά συστατικά στοιχεία του χορού  και προκύπτουν από διαφοροποιήσεις κυρίως των μεταβλητών στοιχείων του χορού «στα τρία».

Εργαστήρια

Εργαστήριο 1ο: Από το παιχνίδι στον χορό: ο ελληνικός παραδοσιακός χορός ως εργαλείο ολιστικής ανάπτυξης για μικρά παιδιά (Φωτεινή Βενετσάνου, Καθηγήτρια ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ)

Σάββατο, 22 Νοεμβρίου 2025, 09:00-10:30

Περιγραφή:

Πώς θα διδάξουμε ελληνικό παραδοσιακό χορό σε μικρά παιδιά και πώς μπορούμε να τον χρησιμοποιήσουμε ως παιδαγωγικό εργαλείο για την ολόπλευρη ανάπτυξή τους; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει το μάθημά μας, προκειμένου να είναι αποδοτικό και, συγχρόνως, ευχάριστο για τα παιδιά; Αν σας απασχολούν τα παραπάνω ερωτήματα, παρακολουθήστε αυτό το εργαστήριο!

Η διδασκαλία του ελληνικού παραδοσιακού χορού σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας απαιτεί ειδική παιδαγωγική προσέγγιση που σέβεται τις αναπτυξιακές τους ιδιαιτερότητες και λαμβάνει υπόψη τη σημαντικότητα αυτής της περιόδου για την ανάπτυξη του ατόμου. Στο εργαστήριο αυτό:

  • Θα ανακαλύψουμε μεθόδους και τεχνικές που προσαρμόζουν τον χορό στις κινητικές, κοινωνικές, συναισθηματικές και γνωστικές ανάγκες των μικρών παιδιών, κάνοντας τη διδασκαλία του αποτελεσματική.
  • Θα μάθουμε πώς να χρησιμοποιήσουμε το παιχνίδι, τη μουσική και τη δραματοποίηση ως βασικά εργαλεία, για να δημιουργήσουμε μαθήματα που ενισχύουν την ολιστική ανάπτυξη των παιδιών και κάνουν τα πρώτα τους βήματα στον χορό αξέχαστα!

 

Εργαστήριο 2ο: Από τη μουσική θεωρία στη χορευτική πράξη: ρυθμικά σχήματα στον ελληνικό παραδοσιακό χορό (Απόστολος Σαμαράς, Υποψήφιος διδάκτορας ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ, Χαρίτων Χαριτωνίδης, Υποψήφιος διδάκτορας ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ)

Σάββατο, 22 Νοεμβρίου 2025, 15:30-17:00

Περιγραφή:

Στόχος του εργαστηρίου είναι η εμβάθυνση στη μελέτη των ρυθμικών σχημάτων στον ελληνικό παραδοσιακό χορό, τόσο σε επίπεδο μουσικής όσο και σε επίπεδο κίνησης. Μέσα από τον συνδυασμό θεωρητικής ανάλυσης και πρακτικής εφαρμογής, θα κατανοήσουμε τις έννοιες του ρυθμού, του μουσικού μέτρου, της ρυθμικής αγωγής και της ρυθμικής δομής. Στη βάση της μορφολογικής μεθόδου ανάλυσης του χορού, θα διερευνήσουμε τους τρόπους με τους οποίους η ρυθμική δομή αλληλοεπιδρά με τη χορευτική κίνηση, εστιάζοντας σε βασικά κινητικά μοτίβα που συναντούμε στον ελληνικό παραδοσιακό χορό. Επιπρόσθετα, θα εξετάσουμε την κίνηση του κέντρου βάρους στον κατακόρυφο άξονα και την πολυρυθμία του ανθρώπινου σώματος κατά τη διάρκεια του χορεύειν.

 

Εργαστήριο 3ο: Χορός «στα τρία» και τύπος του χορού «στα τρία» (Βασίλειος Καρφής, Μέλος ΕΕΠ ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ)

Κυριακή, 23 Νοεμβρίου 2025, 09:30-11:00

Περιγραφή:

Χορός «στα τρία» είναι η τρίμετρη χορευτική φόρμα, όπου τα δύο πρώτα κινητικά μοτίβα κινούνται προς τα δεξιά ενώ το τρίτο προς τα αριστερά. Κάθε κινητικό μοτίβο αποτελείται από δύο ισόχρονα κινητικά στοιχεία. Ο κινητότυπος των τονισμένων κινητικών στοιχείων σε κάθε κινητικό μοτίβο μας δίνει τη σχέση | δ | δ | α |. Τεχνοτροπικά, στο πρώτο κινητικό μοτίβο αντιστοιχεί μία εναλλαγή [δ+α] και στο δεύτερο και τρίτο κινητικό μοτίβο δύο αντιθετικά/συμμετρικά καταληκτικά κινητικά μοτίβα του χορού «στα τρία» [δ+(δ)α;] ¹ [αο+(αο)δ;].

Μέσα από το εργαστήριο θα διευκρινίσουμε ότι οι υποκατηγορίες του χορού «στα τρία» διαμορφώνουν τον τύπο του χορού «στα τρία». Αυτές δεν ανήκουν στην αυτούσια φόρμα του χορού «στα τρία», διατηρούν τα σταθερά συστατικά στοιχεία του χορού  και προκύπτουν από διαφοροποιήσεις κυρίως των μεταβλητών στοιχείων του χορού «στα τρία».