2η ΤΡΙΕΝΑΛΕ ΑΦΙΣΑΣ ΚΥΠΡΟΥ (CPT) 2022


24 Ιουνίου–8 Οκτωβρίου 2022

Εγκαίνια: 24 Ιουνίου 2022, 19.30

 

Κρατική Πινακοθήκη Σύγχρονης Τέχνης-ΣΠΕΛ, Λευκωσία

Η διεθνής Τριενάλε Αφίσας Κύπρου (Cyprus Poster Triennial-CPT) είναι ένας μη-κερδοσκοπικός θεσμός που έχει στόχο να προβάλλει και να διαδώσει τη γνώση και τη δημιουργικότητα στον τομέα της γραφιστικής, εστιάζοντας στην αφίσα ως κύριο μέσο οπτικής επικοινωνίας. Από τις απαρχές της εμφάνισής τους τον 15o αιώνα στην Ευρώπη, μέχρι και τη σύγχρονη ψηφιακή εποχή, οι αφίσες ασκούν επιρροή, όχι μόνο ως μέσα πληροφόρησης, αλλά και ως εργαλεία κοινωνικής αλλαγής, καθώς ευαισθητοποιούν το κοινό για κρίσιμα ζητήματα και συμβάλλουν στη διάδοση επαναστατικών ιδεών και πολιτικής προπαγάνδας.

Γεφυρώνοντας Ανατολή και Δύση, η διεθνής Τριενάλε Αφίσας Κύπρου (Cyprus Poster Triennial-CPT) φιλοδοξεί πρωτίστως να εδραιωθεί ως θεσμός γραφιστικής δημιουργίας στον χώρο της Μεσογείου και παράλληλα να αποτελέσει χώρο συνάντησης σχεδιαστριών/στών από όλο τον κόσμο. Πέρα από κάθε προσδοκία, οι υποβολές για συμμετοχή στην Ανοικτή Πρόσκληση που δημοσιεύτηκε φέτος, προερχόμενες από 48 χώρες, ξεπέρασαν τις 1500. Τα δημιουργικά ταλέντα που επιλέχθηκαν για να συμμετάσχουν στην έκθεση—εκατοντάδες νέες/οι σχεδιάστριες/στές ή/και άτομα καθιερωμένα στο χώρο της γραφιστικής—αναδεικνύουν με τη δημιουργική τους άποψη την ακτινοβολία και την ισχύ της αφίσας. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι από τις επιλεγμένες συμμετοχές, αποκλείεται υλικό προσβλητικό για την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, ιδίως αν υποστηρίζει οποιαδήποτε μορφή διάκρισης για την εθνικότητα, το φύλο, τη θρησκεία, τη σωματική και/ή διανοητική κατάσταση, τον σεξουαλικό προσανατολισμό κ.λπ.

Oι πολλαπλές Θεματικές της 2ης Τριενάλε Αφίσας Κύπρου αφορούν είτε σε εμπορικές αναθέσεις ή/και σε προσωπική καλλιτεχνική έκφραση των δημιουργών:

Α. Κοινωνικές ή Πολιτικές Αφίσες που αποτυπώνουν κοινωνικά ή πολιτικά μηνύματα σε ένα ευρύ φάσμα αντικειμένων και στοχεύουν στην επιρροή των πολιτών και στη βελτίωση της τοπικής ή/και της διεθνούς πολιτικής.

Β. Αφίσες για την Τέχνη του Θεάματος που προωθούν την πολιτιστική δράση, τα θεάματα και τις παραστατικές τέχνες.

Γ. Διαφημιστικές Αφίσες για εμπορική χρήση που χαρακτηρίζονται από αυθεντικότητα και δημιουργικότητα στον γραφιστικό και τυπογραφικό σχεδιασμό. 

Δ. Αδημοσίευτες Αφίσες χωρίς θεματικούς περιορισμούς. Η κατηγορία αυτή δίνει τη δυνατότητα στις/στους δημιουργούς να παρουσιάσουν πρωτότυπες δουλειές και ιδέες που δεν είχαν μέχρι τώρα την ευκαιρία να λάμψουν στο φως της δημοσιότητας.

Ε. Σύνορα (ρωγμές ματαιοδοξίας και ρωγμές ενότητας). Τα σύνορα ως προσυμφωνημένοι περιορισμοί ή ως όρια, κοινωνικά ή πολιτιστικά, ορατά ή αόρατα, πραγματικά ή φανταστικά, απτά ή εικονικά, φυσικά ή κατασκευασμένα, που μπορούν να λειτουργήσουν τόσο ως διαχωριστικές γραμμές αλλά και ως σημεία συνάντησης, ως τέλος και ως αρχή. Σύνορα ατομικά ή συλλογικά, αποδεκτά ή παραβιάσιμα, που μεταλλάσσονται στη συνεχή ροή των φυσικών γεγονότων και των ανθρώπινων σχέσεων, σύνορα που καθορίζουν την ταυτότητά μας και μας διχάζουν ή μας ενώνουν.

ΣΤ. Πολύγλωσσες Αφίσες που αναπτύσσουν τυπογραφικά συστήματα επικοινωνίας σε περισσότερα από ένα συστήματα γραφής—σε μία τουλάχιστον γλώσσα από τις έξι επίσημες γλώσσες (Αραβικά, Κινέζικα, Αγγλικά, Γαλλικά, Ρωσικά, Ισπανικά) των Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ) ή σε μία από τις τρεις διαδικαστικές γλώσσες (Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά) της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ)—και ικανοποιούν τα αισθητικά, λειτουργικά και ιεραρχικά κριτήρια της Τυπογραφίας. 

Ζ. Αφιέρωμα στον Hermann Zapf (1918-2015) και στα τυπογραφικά dingbats.

Ο διαπρεπής γραφίστας και τυπογραφικός σχεδιαστής Hermann Zapf, γεννημένος το 1918 στην Νυρεμβέργη της Γερμανίας, ήταν επηρεασμένος από την παράδοση της καλλιγραφίας και την Αναγεννησιακή τυπογραφία. Ως σχεδιαστής πολλών φημισμένων γραμματοσειρών, μεταξύ των οποίων οι  Palatino, Optima, Zapfino, Melior και Zapf Dingbats, έτυχε διεθνούς αναγνώρισης. Θεωρούσε τον σχεδιασμό γραμματοσειρών ως «μια από τις πιο αντιληπτές οπτικές εκφράσεις μιας εποχής», άποψη που απεικονίζει όχι μόνο τον τρόπο με τον οποίο η κοινωνία και ο πολιτισμός αντικατοπτρίζονται στη γραφιστική, αλλά εμπνέει και την κοινωνική αλλαγή μέσω του τυπογραφικού σχεδιασμού. Στην κατηγορία αυτή συμπεριλαμβάνονται αφίσες που αποδίδουν αναφορές του, γραμματοσειρές του ή/και άλλες έννοιες, ως φόρο τιμής στο έργο του και ιδιαίτερα στη συμβολή του στον τυπογραφικό  σχεδιασμό, στα dingbats και στη γραφιστική επικοινωνία.

 

Τη φετινή χρονιά, η 2η Τριενάλε Αφίσας Κύπρου φιλοξενεί, επίσης, δύο ειδικές κατηγορίες που τιμούν τον γραφιστικό σχεδιασμό στον κυπριακό και τον ελλαδικό χώρο: α. Αφίσες από επιλεγμένα Φεστιβάλ της Κύπρου και β. Αφίσες που διακρίθηκαν στα Ελληνικά Βραβεία Γραφιστικής και Εικονογράφησης (ΕΒΓΕ) κατά την τελευταία τριετία.

 

Οργανωτική/Κριτική Επιτροπή: Ευριπίδης Ζαντίδης, Όμηρος Παναγίδης, Σάββας Ξιναρής, Arafat Al Naim, Άρτεμις Ελευθεριάδου, Ασπασία Παπαδήμα, Χρίστος Ανδρέου, Σόνια Ανδρέου, Θησέας Μουζουρόπουλος, Μύρια Κονναρή, Χριστίνα Ολυμπίου.

 

Η 2η Τριενάλε Αφίσας Κύπρου συνδιοργανώνεται από το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας –  Πολιτιστικές Υπηρεσίες και το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου - Τμήμα Πολυμέσων και Γραφικών Τεχνών, Εργαστήριο Σημειωτικής και Οπτικής Επικοινωνίας, με την υποστήριξη της Ένωσης Γραφιστών και Εικονογράφων Κύπρου (ΕΓΕΚ), του Πανεπιστημίου Frederick, του περιοδικού +design και της εταιρίας Typosters.

 

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή 24 Ιουνίου 2022, στις 19:30. Το Πρόγραμμα της έκθεσης, που θα περιλαμβάνει παρουσιάσεις, συζητήσεις και εργαστήρια, θα ανακοινωθεί σύντομα.

 

ΚΡΑΤΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ – ΣΠΕΛ

Αμμοχώστου 73, 1016 Λευκωσία

www.moca.org.cy

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη–Παρασκευή 10.00–18.00,  Σάββατο 11.00–19.00 (κλειστή τις δημόσιες αργίες και 14 - 29 Αυγούστου 2022).

2η ΤΡΙΕΝΑΛΕ ΑΦΙΣΑΣ ΚΥΠΡΟΥ (CPT) 2022

24 Ιουνίου–8 Οκτωβρίου 2022

Εγκαίνια: 24 Ιουνίου 2022, 19.30

 

Κρατική Πινακοθήκη Σύγχρονης Τέχνης-ΣΠΕΛ, Λευκωσία

Η διεθνής Τριενάλε Αφίσας Κύπρου (Cyprus Poster Triennial-CPT) είναι ένας μη-κερδοσκοπικός θεσμός που έχει στόχο να προβάλλει και να διαδώσει τη γνώση και τη δημιουργικότητα στον τομέα της γραφιστικής, εστιάζοντας στην αφίσα ως κύριο μέσο οπτικής επικοινωνίας. Από τις απαρχές της εμφάνισής τους τον 15o αιώνα στην Ευρώπη, μέχρι και τη σύγχρονη ψηφιακή εποχή, οι αφίσες ασκούν επιρροή, όχι μόνο ως μέσα πληροφόρησης, αλλά και ως εργαλεία κοινωνικής αλλαγής, καθώς ευαισθητοποιούν το κοινό για κρίσιμα ζητήματα και συμβάλλουν στη διάδοση επαναστατικών ιδεών και πολιτικής προπαγάνδας.

Γεφυρώνοντας Ανατολή και Δύση, η διεθνής Τριενάλε Αφίσας Κύπρου (Cyprus Poster Triennial-CPT) φιλοδοξεί πρωτίστως να εδραιωθεί ως θεσμός γραφιστικής δημιουργίας στον χώρο της Μεσογείου και παράλληλα να αποτελέσει χώρο συνάντησης σχεδιαστριών/στών από όλο τον κόσμο. Πέρα από κάθε προσδοκία, οι υποβολές για συμμετοχή στην Ανοικτή Πρόσκληση που δημοσιεύτηκε φέτος, προερχόμενες από 48 χώρες, ξεπέρασαν τις 1500. Τα δημιουργικά ταλέντα που επιλέχθηκαν για να συμμετάσχουν στην έκθεση—εκατοντάδες νέες/οι σχεδιάστριες/στές ή/και άτομα καθιερωμένα στο χώρο της γραφιστικής—αναδεικνύουν με τη δημιουργική τους άποψη την ακτινοβολία και την ισχύ της αφίσας. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι από τις επιλεγμένες συμμετοχές, αποκλείεται υλικό προσβλητικό για την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, ιδίως αν υποστηρίζει οποιαδήποτε μορφή διάκρισης για την εθνικότητα, το φύλο, τη θρησκεία, τη σωματική και/ή διανοητική κατάσταση, τον σεξουαλικό προσανατολισμό κ.λπ.

Oι πολλαπλές Θεματικές της 2ης Τριενάλε Αφίσας Κύπρου αφορούν είτε σε εμπορικές αναθέσεις ή/και σε προσωπική καλλιτεχνική έκφραση των δημιουργών:

Α. Κοινωνικές ή Πολιτικές Αφίσες που αποτυπώνουν κοινωνικά ή πολιτικά μηνύματα σε ένα ευρύ φάσμα αντικειμένων και στοχεύουν στην επιρροή των πολιτών και στη βελτίωση της τοπικής ή/και της διεθνούς πολιτικής.

Β. Αφίσες για την Τέχνη του Θεάματος που προωθούν την πολιτιστική δράση, τα θεάματα και τις παραστατικές τέχνες.

Γ. Διαφημιστικές Αφίσες για εμπορική χρήση που χαρακτηρίζονται από αυθεντικότητα και δημιουργικότητα στον γραφιστικό και τυπογραφικό σχεδιασμό. 

Δ. Αδημοσίευτες Αφίσες χωρίς θεματικούς περιορισμούς. Η κατηγορία αυτή δίνει τη δυνατότητα στις/στους δημιουργούς να παρουσιάσουν πρωτότυπες δουλειές και ιδέες που δεν είχαν μέχρι τώρα την ευκαιρία να λάμψουν στο φως της δημοσιότητας.

Ε. Σύνορα (ρωγμές ματαιοδοξίας και ρωγμές ενότητας). Τα σύνορα ως προσυμφωνημένοι περιορισμοί ή ως όρια, κοινωνικά ή πολιτιστικά, ορατά ή αόρατα, πραγματικά ή φανταστικά, απτά ή εικονικά, φυσικά ή κατασκευασμένα, που μπορούν να λειτουργήσουν τόσο ως διαχωριστικές γραμμές αλλά και ως σημεία συνάντησης, ως τέλος και ως αρχή. Σύνορα ατομικά ή συλλογικά, αποδεκτά ή παραβιάσιμα, που μεταλλάσσονται στη συνεχή ροή των φυσικών γεγονότων και των ανθρώπινων σχέσεων, σύνορα που καθορίζουν την ταυτότητά μας και μας διχάζουν ή μας ενώνουν.

ΣΤ. Πολύγλωσσες Αφίσες που αναπτύσσουν τυπογραφικά συστήματα επικοινωνίας σε περισσότερα από ένα συστήματα γραφής—σε μία τουλάχιστον γλώσσα από τις έξι επίσημες γλώσσες (Αραβικά, Κινέζικα, Αγγλικά, Γαλλικά, Ρωσικά, Ισπανικά) των Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ) ή σε μία από τις τρεις διαδικαστικές γλώσσες (Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά) της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ)—και ικανοποιούν τα αισθητικά, λειτουργικά και ιεραρχικά κριτήρια της Τυπογραφίας. 

Ζ. Αφιέρωμα στον Hermann Zapf (1918-2015) και στα τυπογραφικά dingbats.

Ο διαπρεπής γραφίστας και τυπογραφικός σχεδιαστής Hermann Zapf, γεννημένος το 1918 στην Νυρεμβέργη της Γερμανίας, ήταν επηρεασμένος από την παράδοση της καλλιγραφίας και την Αναγεννησιακή τυπογραφία. Ως σχεδιαστής πολλών φημισμένων γραμματοσειρών, μεταξύ των οποίων οι  Palatino, Optima, Zapfino, Melior και Zapf Dingbats, έτυχε διεθνούς αναγνώρισης. Θεωρούσε τον σχεδιασμό γραμματοσειρών ως «μια από τις πιο αντιληπτές οπτικές εκφράσεις μιας εποχής», άποψη που απεικονίζει όχι μόνο τον τρόπο με τον οποίο η κοινωνία και ο πολιτισμός αντικατοπτρίζονται στη γραφιστική, αλλά εμπνέει και την κοινωνική αλλαγή μέσω του τυπογραφικού σχεδιασμού. Στην κατηγορία αυτή συμπεριλαμβάνονται αφίσες που αποδίδουν αναφορές του, γραμματοσειρές του ή/και άλλες έννοιες, ως φόρο τιμής στο έργο του και ιδιαίτερα στη συμβολή του στον τυπογραφικό  σχεδιασμό, στα dingbats και στη γραφιστική επικοινωνία.

 

Τη φετινή χρονιά, η 2η Τριενάλε Αφίσας Κύπρου φιλοξενεί, επίσης, δύο ειδικές κατηγορίες που τιμούν τον γραφιστικό σχεδιασμό στον κυπριακό και τον ελλαδικό χώρο: α. Αφίσες από επιλεγμένα Φεστιβάλ της Κύπρου και β. Αφίσες που διακρίθηκαν στα Ελληνικά Βραβεία Γραφιστικής και Εικονογράφησης (ΕΒΓΕ) κατά την τελευταία τριετία.

 

Οργανωτική/Κριτική Επιτροπή: Ευριπίδης Ζαντίδης, Όμηρος Παναγίδης, Σάββας Ξιναρής, Arafat Al Naim, Άρτεμις Ελευθεριάδου, Ασπασία Παπαδήμα, Χρίστος Ανδρέου, Σόνια Ανδρέου, Θησέας Μουζουρόπουλος, Μύρια Κονναρή, Χριστίνα Ολυμπίου.

 

Η 2η Τριενάλε Αφίσας Κύπρου συνδιοργανώνεται από το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας –  Πολιτιστικές Υπηρεσίες και το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου - Τμήμα Πολυμέσων και Γραφικών Τεχνών, Εργαστήριο Σημειωτικής και Οπτικής Επικοινωνίας, με την υποστήριξη της Ένωσης Γραφιστών και Εικονογράφων Κύπρου (ΕΓΕΚ), του Πανεπιστημίου Frederick, του περιοδικού +design και της εταιρίας Typosters.

 

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή 24 Ιουνίου 2022, στις 19:30. Το Πρόγραμμα της έκθεσης, που θα περιλαμβάνει παρουσιάσεις, συζητήσεις και εργαστήρια, θα ανακοινωθεί σύντομα.

 

ΚΡΑΤΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ – ΣΠΕΛ

Αμμοχώστου 73, 1016 Λευκωσία

www.moca.org.cy

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη–Παρασκευή 10.00–18.00,  Σάββατο 11.00–19.00 (κλειστή τις δημόσιες αργίες και 14 - 29 Αυγούστου 2022).